SOLilla tehdään Joutsenmerkin arvoista hotellisiivousta

image description Joutsenmerkin ottivat vastaan (vas.) kehitysjohtaja Riitta Sirviö ja kouluttaja Paula Haanpää SOL Palveluista ja sen luovutti Joutsenmerkin asiantuntija Anna Sahlman Motiva Services Oy Ympäristömerkinnästä.

SOL Palveluille on myönnetty Joutsenmerkki hotellisiivouksen toimialalla ensimmäisenä Suomessa. Arvostetun Pohjoismaisen ympäristömerkin saaminen oli yksi SOL:n ympäristöohjelman, ”Sitoumus 2020”, lupauksista.

SOL Palveluissa on tehty alusta lähtien pitkäjänteistä työtä ympäristön hyväksi. Sitoumus 2020 -ympäristöohjelmaan kirjatut lupaukset, joihin Joutsenmerkkikin kuuluu, ovat siitä hyvä esimerkki.

”Toimintamme on aina ollut laadukasta, ja tämä sertifikaatti kirkastaa entisestään lopputulosta”, kehitysjohtaja Riitta Sirviö iloitsee.

Suomen tunnetuimpana ympäristömerkkinä ja viidenneksi arvostetuimpana brändinä (2017) Joutsenmerkin käyttöoikeudella on sen saaneelle yritykselle suuri merkitys: ”Joutsenmerkki on virallinen osoitus asiakkaillemme toimintamme tasokkuudesta”, Sirviö jatkaa.

Joutsenmerkin saamiseksi tuotteen tai palvelun on täytettävä hyvin tiukat ehdot koko elinkaaren osalta. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa materiaalien alkuperä, tuotannon ja käytön energiankulutus sekä kemikaalien käyttö ja jätteiden synty koko tuotanto- ja kulutusketjun aikana.

Siivouspalvelussa Joutsenmerkki painottaa ympäristömerkittyjen puhdistusaineiden käyttöä ja kemikaalien rajoittamista, koska aineet muodostavat suurimman ympäristöä kuormittavan tekijän siivouksen yhteydessä. Muita kriteerejä ovat muun muassa kuljetusten ympäristövaikutusten minimointi ja henkilökunnan ympäristökoulutus.

Joutsenmerkin asiantuntija Anna Sahlmanin mukaan SOL hoiti hakuprosessin mallikkaasti: ”Siivouspalvelun toiminta on todella järjestelmällistä ja ammattimaista. Myös hakemusmateriaalin dokumentaatio ja tietojen toimittaminen oli todella sujuvaa.”

SOLissa ei ympäristömerkin kriteerien täyttymistä jännitetty: ”Normaaliin siivoustoimintaamme ei tarvinnut tehdä juurikaan muutoksia. Olemme aikaisemminkin käyttäneet Joutsenmerkittyjä aineita, välineitä ja menetelmiä. Standardin myötä toiminta on 100 prosenttista”, Sirviö kuvailee.

SOL on suurin yksityinen palveluyritys hotellisiivouksissa. Hotelli- ja ravitsemuspalveluiden toimiala muodostaa yli 35 prosenttia SOL Palvelut Oy:n liikevaihdosta. Matala organisaatio ja esimiesten päätösvalta mahdollistavat asiakkaan kuuntelemisen, ketteryyden ja toimintavarmuuden, jotka ovat menestymisen edellytyksiä hotellialalla.